Friday, July 11, 2008

ဝါဆို၊ဝါကပ္

11-07-2008


ဝါဆို-ဆိုတာ ျမန္မာ့ျပကၡဒိန္အရ ေလးလေျမာက္လကို ဝါဆိုလလို႕ေေခၚတာပါ၊ ဘုရားေဟာတဲ့ပါဠိေတာ္မ်ားမွာေတာ့ ၀ႆ(vassa)လို႕ဆိုတယ္။ ပါဠိ- အဂၤလိပ္ အဘိဓာန္က ၀ႆ(vassa) ကို rainy season လို႕ဖြင္႕ထားတယ္- ျမန္မာ- အိႏၵိယ ရာသီဥတုအရ ၀ႆ-၀ါဆိုလအခ်ိန္ဟာမိုးရာသ ီမိုးဥတုလို႕အဓိပၸါယ္ရတာေပါ႕။အဲဒီ၀ႆ (vassa)၀ါဆိုလအတြင္းမွာ အေၾကာင္းကိစၥအထူးမရွိဘဲ ဟိုသြားဒီသြား မသြားၾကရပါဘူး။ ဒါဟာ ဘုရားရွင္ ခ်မွတ္ခဲ့တဲ့ စည္းကမ္းRule ပါပဲ။


ဒီလို မိုးကာလ ၀ႆ (vassa )ကာလမွာ ဘယ္မွ မၾကြပဲ စာသင္စာခ် (ပရိယတ္) တရားထိုင္ တရားျပ (ပဋိပတ္) အလုပ္ကို လုပ္ေနၾကတာကုိပဲ ၀ါဆိုတယ္္ ၀ါကပ္တယ္လို႕ ေခၚရတာပါ မိုးခိုတယ္လို႕လဲ သံုးနွုန္း ၾကပါတယ္။ အဲဒီ ၀ါဆို ၀ါကပ္ ရတဲ့ story background ေလးကေတာ့ ……


ဘုရားရွင္က ၀ါဆိုရမယ္ ဆိုတဲ့ စည္းကမ္း မခ်မွတ္ခင္က ရဟန္းေတာ္မ်ားဟာ ေႏြ မိုး ေဆာင္း ခရီး ေဒသစာရီ ၾကြခ်ီ ၾကတယ္ ၊ အရင္တုန္းကေတာ့ ဒီေန႕ေခတ္လို ေလယာဥ္ပ်ံ သေဘၤာ ေမာ္ေတာ္ကားေတြ မရွိေသးေတာ့ ေျခလ်င္ၾကြရတာေပါ႕ ၊ ေျခလ်င္ၾကြတဲ႔အခါ စပါးခင္းေတြ ပဲခင္းေတြကိုျဖတ္ျပီး ၾကြၾကရတာကိုး- အဲဒါေတြကို လူဒကာ ဒကာမေတြျမင္ေတာ့ ‘ အင္း တိတၳိေတြေတာင္ ၀ါတြင္းကာလမွာ ဘယ္မွမသြားဘူး ငွက္ကေလးေတြလဲ အသိုက္ထဲမွာပဲ ေနၾကတာ ၊ ျမင့္ျမတ္တဲ့ ဒီရဟန္းေတာ္ေတြက ၀ါတြင္းကာလ ေလၽွာက္သြားေနၾကတယ္ အသက္ရွိတဲ့သစ္ပင္ေတြကို သတ္ျဖတ္ ညွင္းဆဲေနၾကတယ္’ လို႕ ကဲ့ရဲ႕ၾကတာေပါ႕။


အဲဒီလူေတြရဲ့ကဲ႕ရဲ႕သံကို ဘုရားရွင္က ၾကားေတာ႕ သံဃာ႕ အစည္းေ၀းတစ္ခုေခၚျပီး မိုးတြင္းကာလ ၀ါဆိုလျပည့္ေက်ာ္(္၁) ရက္ေန႕ကေန သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႕အထိ ၀ါဆို၀ါကပ္ရမယ္ ဆိုတဲ့ စည္းကမ္း ကို ခ်မွတ္ခဲ့တာေပါ့။ ဒီေနရာမွာ ပုရိမ၀ါနဲ႕ ပစၦိမ၀ါ ဆိုတာကိုေျပာျပခ်င္ေသးတယ္။ ျမန္မာလို ပထမ၀ါ ဒုတိယ၀ါ လို႕ ေခၚတာေပါ႕ ။ ရဟန္းတစ္ပါးဟာ ၀ါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ (၁) ရက္ေန႕ မွာ၀ါဆိုရင္ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႕ဆိုရင္ (၃) လ ျပည့္ ျပီေပါ့ ။ ဒါကို ပထမ၀ါဆိုတယ္လို႕ ေခၚတယ္ ။ တကယ္လို႕ ၀ါဆိုလျပည္ေက်ာ္(၁) ရက္ေန႕မွာ အေၾကာင္းမညီညြတ္လို႕ ၀ါမဆုိျဖစ္ဘူးဆိုရင္ ၀ါေခါင္လျပည့္ေက်ာ္ (၁) ရက္ေန႕မွာ ၀ါဆိုရပါတယ္။ ၀ါေခါင္လျပည့္ေက်ာ္ (၁) ရက္ေန႕ ကေန တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႕အထိ (၃)လကို ဒုတိယ၀ါ ပစၦိမ၀ါ လို႕ ေခၚတာေပါ႕။


ခုနက ေျပာတဲ့ story background ကို ၾကည့္ရင္ လူေတြက ကဲ႕ရဲ႕တယ္ သစ္ပင္ေလးေတြမွာ အသက္ရွိတယ္လို႕ယူဆတယ္ ဆိုတာကို ေတြ႕ရမွာပါ၊ ေလာကအယူအဆ အရ ဘယ္အခ်ိန္မွာခရီးသြားသြား ခရီးသြားတာကို အျပစ္လုိ႕ မယူဆပါဘူး၊ ဒါေပမယ္႔ ဘုရားရွင္က အဲဒီလူေတြကဲ႕ရဲ႕တာကိုအေၾကာင္းျပဳျပီး ၀ါဆိုဖို႕ စည္းကမ္းသတ္မွတ္ခဲ႕ တယ္ ။ ဘုရားရွင္ ရည္ရြယ္ေတာ္မူတာက ဒီလိုလူေတြရဲ႕ စိတ္ထဲမွာသာသနာကို ၾကည္ညုိတတ္တဲ႕ စိတ္ေတြေပၚလာေအာင္လို႕ ၀ါဆိုရမယ္ဆိုတဲ့ ဒီစည္းကမ္းကို ခ်မွတ္တာပါ။ ဗုဒၶအဘိဓမၼာအလိုအရ သစ္ပင္မွာ အသက္မရွိပါဘူး ဒါေပမဲ႕ ဘုရားရွင္က လူေတြကဲ့ရဲ့တဲ့စကားေတြကို ဆန္႕က်င္ဘက္ျပဳေတာ္မမူပါဘူး ။


ဒီလို ဘုရားရွင္ရဲ႕ လုပ္ထံုး လုပ္နည္းေတြကို ၾကည့္ရင္ ဘုရားရွင္ဟာ လူသားေတြရဲ႕ ေကာင္းက်ဳိးအတြက္ တခ်ိဳ႕စည္းကမ္းေတြကို ခ်မွတ္ခဲ႕တာေတြ႕ရမွာပါ။ ဒါေၾကာင္႕ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြကလဲ အက်ိဳးမရွိတဲ့ အရာေတြမွာ ျငင္းခုံမေနသင့္သလို အက်ိဳးရိွတယ္ လုပ္သင့္တယ္လို႕ ယူဆရတဲ့ အရာေတြမွာ မိမိပတ္၀န္းက်င္ ေဆြမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာေကာင္းစားဖို႕ လုပ္ေဆာင္သင္႕ၾကတယ္လို႕ ယူဆမိပါတယ္။


( ၀ါဆုိိသကၤန္း အေၾကာင္း ဆက္လက္တင္ျပပါမည္)

0 comments: